Boksalg

Publisert av Bjørn Bogenes den 15.11.20. Oppdatert 02.10.23.

Bruktboksalg gir god inntekt

I flere år har LC Tromøy drevet med bruktboksalg både på Extra Kongshavn og Tromøytunet. Dette gir god inntekt for klubben til gode formål, både lokalt, nasjonalt og internasjonalt.

Tekst og foto: Finn Thorstensen – 15.11.2020

Ideen fikk lion Rune Holanger ved gjennomreise i Søgne. Der hadde den lokale klubb en bokvegg på et forretningssenter. Han ønsket tilsvarende på Tromøy og ved forespørsel til Tromøytunets eier, Astrid Straand, avsatte hun straks plass til en stor bokreol inne på senteret.

Bøkene vi setter i salgshyllene kommer som regel fra det store loppemarkedet på Hove som klubben arrangerer siste lørdag i mai hvert år. Men da salget går veldig bra, blir vi av og til nesten tomme for aktuelle salgs bøker. Derfor har vi åpnet for at tromøyfolk og andre kan komme og levere brukte bøker på stedet.

Boksalget er etter hvert blitt kjent og godt besøkt. To ganger i uken besøker klubbens “bokfolk” hyllene, sorterer, rydder og setter ut nye aktuelle bøker for salg.

Selv om pris per bok er minst 10,- kroner, går salget jevnt og trutt og gir klubben en inntekt med snitt på 1.000 - 1.500 kroner hver måned. Høyeste salgsrekord en måned var 3.600 kroner. Bøkene betales kontant på en stor bøsse ved hylla eller med Vipps.

Dette er en utrolig hyggelig tjeneste som mange “kunder” setter pris på, og klubben kan med denne inntekten yte mer hjelp til dem som trenger det!